Przedszkole integracyjne
Ideą integracji w naszym przedszkolu jest włączanie dzieci z niepełnosprawnościami do grupy pełnosprawnych rówieśników, gdzie wszystkie dzieci mają te same prawa i te same obowiązki. Zadaniem przedszkola i nauczycieli jest integracja dzieci, zapewnienie dzieciom jak najlepszych warunków do rozwoju oraz najlepsze przygotowanie wszystkich dzieci do nauki w szkole.
Do przedszkole integracyjnego uczęszczają zarówno dzieci zdrowe (pełnosprawne), jak i dzieci z różnymi niepełnosprawnościami pod względem fizycznym lub umysłowym. Jeśli zastanawiasz się, jakie korzyści może przynieść dziecku uczęszczanie do przedszkola integracyjnego, zapoznaj się z informacjami poniżej jak działa nasza placówka.
Grupy integracyjne
Ideą integracji w naszym przedszkolu jest włączanie dzieci niepełnosprawnych do grupy pełnosprawnych rówieśników. Wszystkie dzieci mają te same prawa i te same obowiązki.
Zadaniem przedszkola i nauczycieli jest integracja dzieci zdrowych i chorych, zapewnienie dzieciom z niepełnosprawnościami jak najlepszych warunków do rozwoju oraz najlepsze przygotowanie do nauki w szkole.
Grupy przedszkolne są mniejsze, niż w „zwykłych” przedszkolach. W każdej znajdują się dzieci z różnym stopniem niepełnosprawności. Oprócz nauczycieli, zatrudniamy więc także psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych, logopedów i rehabilitantów – dzieci niepełnosprawne znajdują się wobec tego pod dobrą opieką.
Kontakt dzieci niepełnosprawnych – pod względem fizycznym lub umysłowym – z pełnosprawnymi sprawia, że pod wpływem towarzystwa zdrowych rówieśników dzieci same siebie mobilizują do pracy nad tym, by dogonić kolegów. W przedszkolu integracyjnym są otoczone rówieśnikami, dzięki czemu mają szansę dorastać tak, jak inne dzieci. Korzyści odnoszą również dzieci pełnosprawne, które w przedszkolu integracyjnym uczą się empatii, tolerancji, szacunku i otwartości wobec tego, co inne. Uczą się również bezinteresownego pomagania tym, którzy potrzebują pomocy.
Dziecko z niepełnosprawnością w grupie integracyjnej
Dzieci z niepełnosprawnościami z racji zwiększonych potrzeb są wystarczająco wykluczeni ze społeczeństwa – dlatego możliwość podjęcia nauki w „zwykłym” przedszkolu, wśród zdrowych rówieśników, jest tak istotna. Korzyści dla dziecka niepełnosprawnego są oczywiste – zdobywa wykształcenie i umiejętności potrzebne w przyszłym życiu. Zdrowe dzieci są dla dziecka niepełnosprawnego są kompasem, uczą je jak prawidłowo wykonywać pewne czynności czy zadania, pokazują jak ważne są relacje społeczne i normy społeczne.
Samo niepełnosprawne dziecko czuje się o wiele lepiej ze świadomością, że może uczestniczyć w życiu zdrowych kolegów i być traktowane na równi z nimi, a jednocześnie liczyć zawsze na pomoc, wsparcie i dopasowanie nauki do jego możliwości. Buduje to w nim poczucie bezpieczeństwa oraz pewność siebie; bywa, że rodzice troszczą się o pociechę do takiego stopnia, że nieświadomie ją tłamszą i robią jej dodatkową krzywdę, nie pozwalając rozwijać swoich talentów i zainteresowań. Tymczasem o wiele korzystniej będzie, jeśli młody człowiek od początku będzie funkcjonował w świecie, w którym większość stanowią jednak osoby zdrowe.
Zalety przedszkola integracyjnego
- nawiązywanie relacji pomiędzy dziećmi zdrowymi a z niepełnosprawnościami – dzieci, które przebywają w otoczeniu niepełnosprawnych nie tylko wiedzą, jak im pomagać, ale także są bardziej otwarte na nowe znajomości. Dzięki oddziałom integracyjnym w przedszkolu można „przebić mur” pomiędzy zdrowymi a niepełnosprawnymi dziećmi,
- dzieci z niepełnosprawnościami czują się mniej samotne – dla nich również nawiązywanie relacji z rówieśnikami jest bardzo ważne, a korzystając z nauki specjalnej często są wręcz odizolowani od grupy. Oddział integracyjny w przedszkolu sprawia, że dziecko z niepełnosprawnością może choć na chwilę zapomnieć o swoich problemach i nabrać większej pewności siebie, która na pewno zaprocentuje w przyszłości,
- prowadzenie przedszkolnego oddziału integracyjnego może zachęcić do skorzystania z usług przedszkola zarówno rodziców dzieci z niepełnosprawnościami, jak i zdrowych. W kolejnych latach rodzice przykładają coraz większą wagę do edukacji dzieci na rzecz integracji z niepełnosprawnymi, gdyż niesie to pozytywne rezultaty dla obu stron.
Jak wygląda nauczanie w oddziale integracyjnym
Chociaż wiedza rodziców na temat nauczania w oddziałach zintegrowanych jest coraz większa, spora część z nich nadal ma wiele obaw. Poniżej przedstawiono najważniejsze informacje o edukacji w przedszkolach z oddziałami integracyjnymi:
- tak jak w innych oddziałach realizowany jest Program Wychowania Przedszkolnego,
- dzieciom z niepełnosprawnościami umożliwiamy dodatkowe zajęcia prowadzone przez pedagoga specjalnego, zgodnie z Indywidualnym Programem Edukacyjno-Terapeutycznym przygotowanym na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
- dzieci zdrowe dodatkowo realizują dodatkowo zagadnienia związane z integracją,
- zarówno dzieci zdrowe, jak i z niepełnosprawnością przyjmowane do oddziału integracyjnego nie mogą stanowić zagrożenia dla pozostałych maluchów,
- nauczanie obejmuje nie tylko tradycyjne sposoby pracy z dziećmi, ale także takie metody, jak Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherbone, stymulacja polisensoryczna czy muzykoterapia,
- zapewniamy pomoc Rodzinie w zakresie wsparcia i poradnictwa wychowawczego, konsultacje z psychologiem, logopedą, itp., oraz regularną ewaluację postępów terapii,
- przygotowujemy dietę dopasowaną do potrzeb dziecka.